14.10.2020
Czy sprzedaż na rumuńskim rynku e-commerce jest atrakcyjna? Sprawdźmy!
Rynek sprzedaży internetowej w ostatnim czasie przeżywa wyraźny rozkwit. Coraz większe zainteresowanie zakupami dokonywanymi z domu wykazują nie tylko nasi bezpośredni sąsiedzi, ale również konsumenci z nieco bardziej oddalonych państw, jak na przykład Rumunia.
Liczby sprzedażowe w Rumunii w 2019 roku
Rynek sprzedaży internetowej w Rumunii jest bardzo interesujący nie tylko z punktu widzenia proponowanego asortymentu, ale przede wszystkim z uwagi na swój rozwój. Z wielu przymiotów, jakie można mu przypisać, najtrafniejszym jest dynamika. Zgodnie z prowadzonymi statystykami, jego wartość w 2019 roku wyniosła około 4,3 mld euro, co wskazuje na 20-procentowy wzrost względem poprzedniego roku, który został oceniony, jako bardzo dobry. Oznacza to, że każdego dnia tamtejsi obywatele wydali 2,5 mln euro więcej na zakupy internetowe niż w 2018 roku (9,8 vs. 12 mln). Jeśli zatem przyjąć, że kraj ten ma około 21,7 mln obywateli, z czego 75% to osoby pełnoletnie, okazuje się, że tamtejsze społeczeństwo można zaliczyć zdecydowanie do zamożnego. Warto nadmienić, że poza rynkiem e-commerce, na bardzo dobrym poziomie funkcjonuje tam sprzedaż bezpośrednia. Ważną informacją jest także to, że wskazana wartość 4,3 mld euro to jedynie tak zwany rynek e-tail, czyli transakcje detaliczne. Jeśli zatem brać pod uwagę również transakcje stricte biznesowe, może okazać się, że jest on zdecydowanie większy.
Analizując dane tamtejszego rynku sprzedaży internetowej, bardzo ciekawie kształtuje się kwestia urządzeń, z jakich korzystają obywatele. O ile w innych krajach widoczna jest przewaga określonych form zakupowych, o tyle w Rumunii rozkłada się to bardzo podobnie. Zależności można dostrzec jednak w zakresie pory dnia. Dla przykładu, w godzinach 10:00 – 15:00, kupujący chętniej korzystają z komputerów. Może być to związane właśnie z faktem spędzania czasu w zakładzie pracy i większej dostępności urządzeń stacjonarnych. Nie chcąc wchodzić w dogłębną analizę, może wskazywać to również na mały rygor, jaki pracodawca narzuca pracownikowi w zakresie wykonywanych obowiązków. Od osiemnastej godziny do północy, dużo większym zainteresowaniem cieszy się sprzedaż przez aplikacje mobilne. Ma to także znaczenie w zakresie marketingu - sklepy w określonych porach oferują atrakcyjne promocje dla użytkowników smartfonów. W ogólnych danych jednak na prowadzenie wysuwają się urządzenia mobilne (57%) względem komputerów (43%). Na szczególną uwagę zasługuje branża motoryzacyjna, której udział w sprzedaży przy użyciu telefonu wzrósł około 6% na przestrzeni roku.
Zakupy internetowe są zdecydowanie częściej wybieraną formą przez mieszkańców dużych miast. Około 60% z nich minimum raz w miesiącu dokonuje transakcji właśnie w ten sposób. Średnia wartość koszyka w 2019 roku, w obu typach sprzedaży, to 478 lei (98 euro, 439 złotych). Rozpatrując te wartości przez pryzmat polskich warunków, nie są one wysokie, jednak mając na względzie obowiązujące na tamtejszym rynku minimalne wynagrodzenie (od 2015 roku- 975 lei, od 2020 roku- 2230 lei), kwoty te można ocenić jako wysokie.
Branżami przeważającymi wśród konsumentów są: moda, artykuły dla dzieci oraz dla zwierząt. Cechuje je również najwyższy wzrost w zakresie udziału w średniej wartości koszyka. Na drugi plan schodzą natomiast, produkty przeznaczone do domu i ogrodu, pielęgnacji ciała czy wyroby dla dorosłych. Kolejny raz artykuły motoryzacyjne są ciekawą pozycją- mimo iż ich udział w średniej wartości zakupów zmalał, ogółem zarobki na sprzedaży internetowej części zamiennych i innych akcesoriów wzrosły.
eMag.ro jako lider sprzedaży internetowej
Podobnie, jak inne państwa, również Rumunia posiada wiele stron internetowych, na których obywatele mogą kupić liczne produkty. Zdecydowanym liderem jest serwis emag.ro. Posiada on właściwie wszystkie możliwe kategorie produktów, zarówno te kupowane najczęściej, jak i takie, które cieszą się mniejszą popularnością. eMag jest dostępny dla sprzedawców prywatnych, chcących zaoferować produkty używane przez nich dotychczas, jak i dla przedsiębiorców. Interesującą pozycją, która nie jest dobrze rozwinięta na innych mniejszych portalach (o ile się pojawia) są produkty spożywcze. Ciekawą opcją jest również outletowa wersja portalu oferująca produkty w niższych cenach. Ważne jest to, że eMag Rumunia daje możliwość podstawowego porównania produktu. Jak wskazują badania, zdecydowana większość nabywców chce poznać różnice w walorach towaru przed ich zakupem.
Wydaje się zatem oczywistym, że pierwszymi krokami w ekspansji na rynek rumuński powinno być wprowadzenie swoich produktów do portalu eMag i jednoczesne założenie sklepu internetowego, aby te sprzedaż jeszcze rozszerzyć.
Współpracując z Paxy możesz to jeszcze uprościć. W jaki sposób? Osoby, z którymi mamy podpisaną umowę, mogą mieć pewność, że bezpłatnie wyślemy powiadomienie do ich klientów z informacją o numerze zamówienia i o statusie przesyłki.
Jaki sposób dostawy i płatności wybierają?
Ten aspekt preferencji zakupowych wskazuje na wiele trendów, jakie są preferowane wśród konsumentów, jak np. zaufanie do sprzedawców czy chęć poświęcenia czasu na odbiór przesyłki. Około 80% Rumunów wybiera płatność za pobraniem. Jeśli do niej dochodzi, nie korzystają z płatności kartą, wybierając zdecydowanie gotówkę. Obecnie, z uwagi na sytuację epidemiologiczną, ten procent mógł ulec zmniejszeniu. Kiedy w większości krajów popularność serwisów płacowych, takich jak PayU rośnie, tam maleje (porównując 2018 i 2019 rok, spadek wynosił około 9%). Główne kategorie nabyte przez Internet, za które płacono kartą, to IT, podróże i energia elektryczna.
Jedną z trzech najważniejszych cech, jakie Rumuni biorą pod uwagę, jest szybka dostawa zakupionego produktu. Ważne zatem, aby planując biznes na tamtejszym terenie w odpowiedni sposób zabezpieczyć również obsługę doręczenia. Najbardziej popularni są lokalni kurierzy, gwarantujący szybkość działania.
Oczywiście, powszechnie znane firmy kurierskie również mają dużo pracy i są zdecydowanie na pierwszym miejscu miejscu. Dlaczego? Wynika to z faktu, że poczta nie dostarcza przesyłek pod wskazany adres, a jedynie do punktu, z którego można ją później odebrać. Właśnie dlatego najbardziej popularni są kurierzy tacy, jak FAN Courier oraz DPD, z usług których - podczas jednej integracji API w Paxy - można korzystać od razu. Co ważne, przy współpracy z nami, czas dostawy to jedynie 48 h od momentu odbioru przesyłki z adresu w Polsce do klienta docelowego w Rumunii.
Dlaczego musisz sprzedawać do Rumunii?
Przytoczone wartości rynku e-commerce obejmują zarówno transakcje wewnętrzne, jak i również sprzedaż do Rumunii. Głównymi argumentami, przemawiającymi za sprzedażą produktów na tamtejszym rynku, są stosunkowo nieduża konkurencja, jego otwartość na nowe produkty oraz łatwe rozpoczęcie swojej działalności na eMag.ro. Zdecydowanie, brzmi to zachęcająco, zwłaszcza dla dostawców, którzy mogą zaoferować konkurencyjne ceny. Tamtejsi konsumenci zwracają uwagę na jakość nabywanego towaru i są w stanie zapłacić za niego odpowiednią kwotę. Jeśli dodatkowo spotka się to z atrakcyjnymi warunkami dostawy, możemy liczyć na sukces.
Jak zacząć sprzedawać na eMag.ro z Polski?
Rumuński rynek e-commerce zdecydowanie się rozwija. Wartością dodaną będzie w nim również otwarcie na inne państwa. Jeśli mamy zamiar oferować produkty z Polski na eMag.ro, wystarczy jedynie dokonać rejestracji na tamtejszej stronie. Każdy użytkownik platformy otrzymuje własny panel, w którym ma możliwość nie tylko wystawiać swoje produkty, ale również dokonywać szczegółowych analiz, korzystać ze środków marketingowych oraz organizować transport dla sprzedanych produktów. Należy pamiętać, że na naszą pozycję mają wpływ komentarze i oceny nabywców. Platforma dba o to, by obie strony transakcji były w pełni zadowolone.
Jeśli interesuje Cię rynek rumuński to koniecznie skontaktuj się z naszym działem biznesowym pod adresem e-mail: [email protected] lub pod numerem telefonu: +48 503 866 505, aby otrzymać ofertę na usługę logistyczną związaną ściśle z Rumunią.
Źrodła
Grafiki:
Statystyki: