16.08.2016
5 prostych kroków do wprowadzenia sklepu internetowego na rynek czeski.
Pierwszym i zarazem podstawowym etapem jest… Podjęcie decyzji i chęć wejścia na nowy rynek e-commerce, ponieważ biznes w Czechach staje się coraz bardziej popularny. Warto jednak mieć wiedzę na temat kosztów, które mogą się pojawić. W tym artykule je przedstawimy – wszystko to, co niezbędne do zrobienia solidnych podstaw e-biznesu w Czechach bądź na Słowacji – bez zbędnych, dodatkowych wydatków. W artykule nie będziemy wypisywać dodatkowych kosztów związanych z np. domenami zagranicznymi, modułami - potrzebnymi do zintegrowania platformy sprzedażowej z porównywarką cenową itp., ponieważ koszty te, są uzależnione od sklepu internetowego, na którym pracujemy.
- Wybór kanału sprzedaży – czyli gdzie i jak będziemy sprzedawać swoje towary.
Swoje towary możemy oferować w sklepie internetowym, na Aukro.cz bądź w serwisach ogłoszeniowych. Każdy z tych kanałów ma swoje zalety i w zależności od prowadzonego biznesu może mieć rację bytu. Jednak głównie powinniśmy skupić się na sklepie internetowym oraz Aukro.
- Tłumaczenia produktów oraz opisów – czyli podstawy podstaw.
To jedna z najważniejszych kwestii podczas ekspansji na rynek zagraniczny. Warto zainwestować tutaj w czeskiego tłumacza znającego język polski niż na odwrót. Może pojawić się wiele słów "branżowych", które polski tłumacz może przetłumaczyć niepoprawnie. Następną kwestią jest „język mówiony” – nawet, jeśli tekst będzie przetłumaczony poprawnie, to potencjalny klient z Czech od razu zauważy, że coś jest nie tak. Może to nie wzbudzić jego zaufania do danego sklepu internetowego.
- Integracja sklepu internetowego – pokażmy się tam, gdzie Czesi kupują.
Integracji może być wiele. My skupimy się w tym przypadku na tej najważniejszej. Czesi w porównaniu do Polaków, preferują zakupy w sklepach internetowych, często szukając produktu przez porównywarki cenowe – heureka.cz oraz zbozi.cz. Warto tutaj skorzystać z naszej pomocy w zakresie IT oraz marketingu. Pomożemy w prawidłowym wdrożeniu modułu do sklepu internetowego oraz podpowiemy jak zdobyć certyfikat „Ověřeno zákazníky” i jak następnie wyeksponować go w swoim e-shopie na rynku czeskim.
- Contact Center na rynku czeskim – e-mail tak, połączenie telefoniczne nie koniecznie.
Obsługa sklepu internetowego bądź Aukro to podstawa. Najlepiej, żeby czeski klient był obsługiwany przez Czecha – czy to na infolinii, czy mailowo. Klient od razu zauważy, jeśli obsługiwać go będzie obcokrajowiec mówiący w języku czeskim – nie koniecznie może to wzbudzić w nim zaufanie do danego sklepu internetowego. Nasi południowi sąsiedzi preferują kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej. Dobra obsługa klienta to dobre podłoże w osiągnięciu sukcesu na rynku e-commerce.
- Marketing na czeskim rynku e-commerce – promocja sklepu internetowego.
Kiedy wszystkie procesy w naszym sklepie internetowym działają, „ścieżka” kupowania jest prosta i intuicyjna - to czas na działania promocyjne sklepu. W trakcie czasochłonnego pozycjonowania sklepu w dwóch najpopularniejszych wyszukiwarkach w Czechach – seznam.cz i google.cz warto zainwestować w reklamę, której skutki zauważymy znacznie szybciej. Reklamy płatne w Google – AdWords i w Seznam – Sklik to głównie kanały reklamowe w Czechach, którymi warto poważnie się zainteresować.
Wdrożenie sklepu internetowego na rynek czeski nie musi być drogie i czasochłonne. Jeśli tylko mamy ustalony plan którego się trzymamy, możemy i powinniśmy zrobić to dużo szybciej i taniej.